Linken2019-01-11T11:39:29+00:00

Linken.

Onderstaande linken worden in een nieuw scherm geopend.

www.zeeuwsarchief.nl/actueel/archief-over-suriname-als-zeeuwse-kolonie-gedigitaliseerd/

Wie meer wil weten over de geschiedenis van Suriname als Zeeuwse kolonie kan online archiefstukken uit de jaren 1667-1684 raadplegen uit het Zeeuws Archief. In de gids ‘Staten van Zeeland en Suriname’ zijn maar liefst 25.077 pagina’s uit twee archieven toegankelijk gemaakt. De gids is het resultaat van de samenwerking tussen het Zeeuws Archief en Metamorfoze, het nationaal programma voor het behoud van papieren erfgoed

www.ninsee.nl

Het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis houdt zich bezig met het Nederlandse slavernijverleden en zijn erfenis. Het NiNsee is een expertisecentrum.

www.kb.nl/dossiers/slavernij/slavernij.html

In 1863 werden in Suriname, onze belangrijkste slavenstaat in de West, de kanonnen van het fort Zeelandia afgeschoten om de bevrijding van naar schatting vijfendertigduizend mensen die nog in slavernij leefden aan te kondigen.

www.suriname.nu/301ges/slavernij01.html

Meer achtergrond informatie over slavernij en Suriname.

www.cosnederland.nl

Een groep met vertegenwoordigers uit de Surinaamse en Antilliaanse gemeenschap en medewerkers van onder andere het Zeeuws Archief, Scoop, de Zeeuwse Bibliotheek en het COS heeft in 2003 de Projectgroep Zeeuws Slavernijverleden opgericht. Deze projectgroep heeft een activiteitenprogramma opgesteld.

www.kennisnet.nl

Afschaffing slavernij in Suriname

www.schooltv.nl

Het slavernijverleden was lange tijd een vergeten geschiedenis. Hier vind je het antwoord op al je vragen over slavernij en slavenhandel. Er zijn voldoende getuigen uit vroeger tijd die daarover verhalen.
Onze vragen gaan over deze bronnen. Afbeeldingen, teksten en stukjes film geven je de antwoorden. Download alle bronnen voor je werkstuk of spreekbeurt en speel de quiz

slavernij.eloweb.nl

Nederland en de Transatlantische Slavenhandel, zie hier een interactieve tentoonstelling over de feiten en achtergronden.

www.leerkracht.nl

Het is 140 jaar geleden dat in Nederland de slavernij werd afgeschaft. In verschillende activiteiten onderzoeken de kinderen wat slavernij inhield. Wat vinden ze ervan dat mensen van hun vrijheid werden beroofd?

Klik hier om naar het Youtube filmpje te gaan.

Een serie waarbij presentatrice Babs Gons het land doortrekt om locaties op te sporen die direct verbonden zijn met het Nederlandse slavernijverleden. In deze aflevering staat de volgende vraag centraal: ‘Is er eigenlijk wel slavernij erfgoed te vinden in Nederland?’

Klik hier om naar het Youtube kanaal te gaan.

Mapping Slavery NL brengt de historische plaatsen in kaart van het slavernijverleden van het Nederlandse koloniale rijk.

Klik hier om naar de website te gaan van Afro magazine.

Dit artikel gaat over: “Landelijk Breed Overleg orgaan Civil Society van Afrikaanse afkomst” opgericht.

Klik hier voor de link naar de website van The Black Archives.

The Black Archives is een uniek historisch archief waar men terecht kan voor inspirerende gesprekken, inhoudelijke activiteiten en boeken vanuit zwarte en andere perspectieven die elders vaak onderbelicht zijn.

Klik hier voor de Black Achievement Month

Hier kunt u meer vinden over de Black Achiefvement Month